Kelių eismo taisyklės (KET) yra esminis instrumentas užtikrinantis eismo saugumą ir tvarką keliuose. Deja, pažeidimai, ypač dėl neatsargumo ar skubėjimo, yra kasdienis reiškinys, kuris geba sukelti rimtas eismo nelaimes.
Lietuvoje KET pažeidimų skaičius, nors ir mažėja, vis dar išlieka didelis, o dažniausiai pasitaikančios klaidos kelia pavojų tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems.
Greičio viršijimas
Greičio viršijimas yra vienas iš dažniausių pažeidimų Lietuvos keliuose. Nepaisant kelių ženklų – rodmenų ir nuolatinės policijos kontrolės, vairuotojai vis dar dažnai neatsižvelgia į leidžiamus greičius. 2022 metais, pagal Lietuvos kelių policijos duomenis, daugiau nei 20% eismo įvykių buvo susiję su greičio viršijimu. Be to, pusė visų užfiksuotų eismo įvykių per miestus buvo susiję su greičio ribojimo nesilaikymu.
Greičio viršijimo pasekmės ne tik kelia pavojų eismo dalyviams, bet ir gali sukelti sunkias avarijas. Patariama visuomet laikytis kelio ženklų ir prisiminti, kad net ir mažas greičio viršijimas gali turėti rimtų pasekmių, ypač prastomis oro sąlygomis. Per kiek laiko ateina bauda už KET pažeidimus? Bauda už administracinių nusižengimų KET pažeidimus paprastai ateina per 2–4 savaites po pažeidimo nustatymo.
Vairavimas esant išgėrus
Vairavimas apsvaigus nuo alkoholio arba narkotikų yra vienas pavojingiausių ir dažniausiai bausmėmis nubaustų pažeidimų. Lietuvoje tai nėra nauja problema, nes net ir mažas alkoholio kiekis gali ženkliai pabloginti vairavimo gebėjimus. 2022 m. Lietuvos kelių policijos duomenimis – 4% eismo įvykių buvo susiję su alkoholiu ar narkotikų vartojimu.
Vairuotojai turėtų laikytis nulio tolerancijos principo. Jei ketinate vartoti alkoholį – pasirūpinkite alternatyviu transportu arba paskambinkite taksi.
Šviesoforo signalų nesilaikymas
Šviesoforai yra viena pagrindinių eismo kontrolės priemonių, tačiau šis pažeidimas vis dar pasitaiko pakankamai dažnai. Lietuvoje, remiantis 2022 metų statistiką, net 12% visų eismo įvykių buvo sukeliami dėl šviesoforo signalų nesilaikymo, t. y., vairuotojai perėjo sankryžą esant raudonai šviesai. Toks pažeidimas dažnai sukelia rimtas avarijas, nes vairuotojai netikrina – kas vyksta kitose juostose.
Visada stebėkite šviesoforo signalus ir laikykitės jų, ypač sankryžose su intensyviu eismu. Taip pat atkreipkite dėmesį į tai, kad raudona šviesa gali trukti kelias sekundes, todėl kartais verta laukti, kad būsite visiškai tikri dėl eismo saugumo.
Saugos diržo ignoravimas
Nepaisant to, kad saugos diržai yra viena svarbiausių priemonių užtikrinant vairuotojo ir keleivių saugumą, Lietuvoje vis dar pasitaiko atvejų, kai žmonės nesisega diržų, ypač sėdėdami galinėse sėdynėse. 2022 m. 16% vairuotojų ir keleivių nebuvo užsidėję saugos diržų ir tai sudaro nemažą dalį iš visų saugumo pažeidimų keliuose.
Visi, tiek vairuotojai, tiek keleiviai turi būti prisisegę saugos diržus. Tai paprasta, tačiau labai efektyvi priemonė, kuri gali išgelbėti gyvybes ir sumažinti sužalojimų sunkumą nelaimės atveju.
Vairavimas nesilaikant eismo juostų taisyklių
Kitas dažnas pažeidimas – netinkamas eismo juostos pasirinkimas. 2022 m. duomenimis, 17% eismo įvykių buvo sukeliami dėl netinkamai pasirinktos eismo juostos arba dėl nesilaikymo ženklų, kurie nurodo – kurios juostos yra skirtos tam tikriems manevrams, pavyzdžiui, sukimas į dešinę ar kairę.
Visada laikykitės nurodytų kelio ženklų ir pasirūpinkite, kad jūsų pasirinkta juosta būtų tinkama pagal eismo sąlygas ir kryptį į kurią planuojate pasukti.
Neleistinas mobiliųjų telefonų naudojimas vairuojant
Vairavimas naudojant mobilųjį telefoną yra vienas iš labiausiai paplitusių pažeidimų, kuris atitraukia dėmesį nuo kelio. 2022 metais Lietuvoje apie 10% eismo įvykių įvyko dėl to, kad vairuotojai naudojo mobiliuosius telefonus be laisvų rankų įrangos.
Naudojant telefoną – visada naudokite laisvų rankų įrangą arba sustokite saugioje vietoje, jei planuojate skambutį ar norite atsakyti į žinutę. Saugumas visada turi būti pirmoje vietoje.
Pėsčiųjų teisių nepaisymas
Pėsčiųjų saugumas ir jų teisės taip pat yra svarbi KET dalis. 2022 metų duomenimis, 3% eismo įvykių buvo susiję su vairuotojų nesilaikymu pėsčiųjų teisių. Tai reiškia, kad vairuotojai nepasirūpina pėstiesiems užleisti kelią pereiti per gatvę, ypač kai jie turi pirmumo teisę.
Gerbkite pėsčiųjų teises ir visada sustokite, kad leistumėte jiems pereiti per perėją. Tai ne tik teisiškai privaloma, bet ir atsakingas elgesys su kitais eismo dalyviais.
Nors kelių eismo taisyklės (KET) yra aiškios ir įtvirtintos teisės aktuose – pažeidimai vis dar lieka viena iš pagrindinių priežasčių dėl kurių kyla eismo įvykiai Lietuvoje. Pagal 2022 metų statistiką – pažeidimų skaičius lieka aukštas, o daugelis jų gali būti tiesiogiai susiję su vairuotojų neatsargumu, skubėjimu ar tiesiog nesugebėjimu įvertinti rizikos.
Norint sumažinti eismo įvykių skaičių ir užtikrinti saugumą – kiekvienas vairuotojas turėtų laikytis KET, vengti pažeidimų ir visuomet prisiminti, kad saugus vairavimas – tai ne tik mūsų, bet ir kitų eismo dalyvių atsakomybė.